Wybór wykonawcy obwodnicy Zatora, która jako projekt pilotażowy ma być budowana z wykorzystaniem metodologii BIM – jeszcze nie jest prawomocny. Wykonawcy odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej.
Chodzi o obwodnicę w ciągu drogi krajowej nr 28, która będzie projektem pilotażowym, w którym GDDKiA chce przetestować wymóg stosowania metodologii BIM w realizacji inwestycji drogowej. Właśnie z uwagi na pionierski pod tym względem charakter inwestycji, inwestor zdecydował się na skorzystanie z dialogu konkurencyjnego. Procedura przetargowa trwa od stycznia 2023 roku, a złożenie ofert poprzedziła prekwalifikacja – wykonawcy składali najpierw wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Początkowo było sześciu chętnych, a
oferty złożyło trzech, których wnioski zostały ocenione najwyżej: Mostostal Warszawa, Skanska i konsorcjum firm Strabag.
We wrześniu GDDKiA jako najkorzystniejszą wskazała ofertę firmy Skanska. Od pierwszego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy wykonawcy. Inwestor przyznał, że ocena ofert zawierała błędy, dlatego unieważnił rozstrzygnięcie i ponownie przeanalizował oferty. W listopadzie jako najkorzystniejszą wskazał ofertę konsorcjum Strabag.
Jak poinformował nas Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, od tego rozstrzygnięcia wpłynęły dwa odwołania. Złożyli je Skanska oraz Mostostal Warszawa.
GDDKiA przyznała zwycięskiej ofercie (Strabag) 77,44 pkt, pozostali oferenci zdobyli natomiast Skanska – 74,5 pkt, a Mostostal Warszawa 67,50. Gdyby patrzeć wyłącznie na cenę, najtańszy jest Mostostal Warszawa – 67,387 mln zł, następnie Strabag – 76,234 mln zł, najdroższa była Skanska – 78,615 mln zł. Tu jednak przy ocenie istotne były także kryteria związane z zastosowaniem BIM, a tu najwięcej punktów uzyskał Strabag (21,5), następnie Skanska (19,5) i Mostostal (7,5).